[Blockierte Grafik: http://www.sportbilen.se/bilder/bildspel/storabilder/maisty/maisty003.jpg]
Der neue NSX
-
-
Wie geil! Ich glaube ich habe das Auto gefunden dass in ein paar Jahren der Nachfolger vom S werden könnte...
-
Das ist doch kein Honda...
Was ist das?
-
Zitat
Original von Roboduck
Das ist doch kein Honda...Was ist das?
Und ob!
-
Was ist denn das? Sieht absolut stark aus
-
umbaukit für den nsx
-
Zitat
Original von Street
umbaukit für den nsxgenau
-
SEHR GEIL!! und wer hats erfunden??? *g* VEILSIDE
sit aber NICHT der neue X. Stocky vereiert gerne
ZitatHonda NSX i Veilside-kostym
Vi spanar in ett hett bygge på en Honda NSX. Reportaget är tidigare publicerat i Street Xtreme. Olle Olsson från Stockholm tog semester i vintras och byggde hela bilen på fem veckor. Det här är en av Sveriges hetaste bilar 2005, tro oss!När Olle råkade få syn på Veilsides demo-NSX med nya Veilsidepaket reagerade han instinktivt med att beställa det på stående fot. Är det vad vi kallar kärlek vid första ögonkastet?
Det var i januari 2004 på Tokyos bilsalong som man premiärvisade det grymma paketet, på en blaskigt gul NSX. Sänkningen passade mer en amerikansk lowrider-SUV, så nog var det en (strikt) showbil man visade. Den var även försedd med saxdörrar.
Juryn gillade det man såg, och lyfte fram bilen som totalvinnare över hela showen. Det var för övrigt 23:e gången man tog hem ett förstapris på de stora japanska utställningarna. Veilside hade elva olika bilar utställda, där flera var ”version ett”-bilar, med ganska små men betydelsefulla modifikationer. I år har man redan snott hem samma Grand Prix-pris med sitt nästa monster i Fortune-serien – Mazda RX-7 FD3S. Där är kjolpaketet inspirerat av samurajernas rustningar. Det lär attrahera dataspelsgenerationen!Olle Olsson är en relaxad typ, men ibland sprätter det till och det blir tydligt varför hans skatebutik heter ”Active”. Gabriel Ulander Voltaire till vänster och Carl Magnus Norberg utför vågade hopp över bilen, medan glada japaner funderar över livet, universum och vad i hela fridens namn det kan vara för bilmodell. För den kan väl inte vara japansk?
(Bilden är ett montage)NSX nummer två
Det här är Olles andra Honda NSX. När han förfördes av Maisty Fortune-paketet och insåg att han var tvungen att såga bilen i bitar sålde han sitt fina exemplar, och letade efter en i bruksskick istället. En prisvärd bil dök upp på eBay, och efter lite budgivning blev bilen hans. Det var en Florida-bil som sett sina bästa dagar, vilket knappast oroade Olle – bilen skulle ju ändå plockas ner.
Samtidigt som bilen flöt i land i Sverige skickade han sin slutgiltiga beställning till Veilside i Japan. Det var dels ett komplett kjolpaket med massor av kolfiberdelar, men också ett separat beställt avgassystem och fyra fläskiga fälgar.
Trots att det gått ett halvår sen bilen tog hem priset på bilsalongen i Tokyo hade man inte fått snurr på produktionsbandet, vilket gav Olle en väntetid på ett halvår innan han såg sina beställda och betalda prylar. Enligt Veilside blev han den första utländska kund att få sina delar, tidigare hade en handfull bilar byggts i Japan. Under 2005 har ett par bilar byggts på i USA, men de verkar sakna fartresurser och är fortfarande inte klara. Olle gjorde tvärtom, han tog ut en månads semester och la i högsta växeln. Hans hyrda garage i Eskilstuna bytte ägare, och han hade exakt en månad på sig att bli klar. Under de fem veckorna hann han jobba exakt 410 timmar, allt noggrant nedtecknat.
- Arbetsdagarna varade ungefär mellan 8 på morgonen och 23 på kvällen, varje kväll! berättar Olle.Linjen över bilens axlar går mjukt ända bak till vingen. Dörrhandtagen sitter redan i original cleant placerade i dörrens bakkant i Alfa Romeo-stuk. Nu har däremot låskolvarna tagits bort för fjärrstyrning.
Han räknar med att 75 kilo har kapats bort från originalet, bland annat har krockbalken bak tagits bort, krockbalken fram modifierats och reservhjulet har slängts på tippen. Stålkonstruktionen och motorerna som sköter flipplysena vägde också en del, så i utbyte mot kolfibervarianten med plastglas ovanpå tjänade han några kilo även där.
Arbetsinsatsen som krävdes var omfattande. Jobbet omfattade allt ifrån aluminiumsvetsning till lack, och Olle ombesörjde så gott som allt helt själv.
- Jag har övat på epatraktorer och moppar sen jag var tolv, jag har väl haft en 15 moppar, skrattar Olle.
- Farsan var rätt tät, men vi fick inte en enda ny pryl. Det var 50 spänn i handen och ut och leta objekt. Sen var det bara att börja skruva!
Han inspirerades av sköna byggen i Bilsport, Power och Wheels, och när körkortet landade i fickan gick han över till att meka med jeepar och dieselpickuper.
På en resa i Miami Beach 1991 såg han en sprillans ny blänkande svart Acura NSX, och förtrollades av den precis som alla andra som såg den. På den tiden hade han familj som krävde mer utrymme än vad en tvåsitsig sportbil kunde erbjuda, men det var det som sådde fröet till hans längtan efter att någon gång få äga en riktig sportbil. Nypriset då var förresten närmare 800.000 kronor.Veilside-paketet ger bilen en smal midja a´la vilken superbil som helst. Fruktat snyggt!
Megahjul
Det satt inte 285 mm breda baksulor på 20 tums höjd på bilen från fabrik, på den tiden var 16-tummare stort nog. För att få plats med megahjulen används 25 mm spacers bak, och 10 fram. Framhjulen på NSX är en tum mindre än bakhjulen.
Fälgarna är Veilsides egna Andrew Baccarat-fälgar. Tredelade splitfälgar optimerade för snabba bilar som ska rulla på gata eller bana, eller varför inte genom Tokyos långa tunnlar som sträcker sig runt staden. Bak är de extremt breddade, och har nu en offset på 0 mm - normalt är de 60 mm.Hela det svarta bakpartiet är kolfiber. Lyxigt, snyggt och sportigt! Fyra runda baklysen är sportigare än den ursprungliga rampen.
Originalsnurra
Motormässigt är bilen original, bortsett från några detaljer som sportluftfilter och grövre sportavgassystem. Det betyder V6 på 3,0 liter (senare årgångar hade 3,2-litersmotor) med Hondas sköna Vtec-system med variabla ventiltider.
- Jag vill ha en ekonomisk bil som håller länge, inte något stressat objekt för tre repor på strippen. Som den ser ut nu drar den en liter milen i blandad körning, det gillar jag. Men visst har man sneglat lite på turbokonvertering, berättar Olle.
Motorns karaktär är snäll i låga varv, och jättearg i höga. Det gör den lättkörd i vanlig trafik, och dessutom ganska snål om man har mjuka tofflor.King of the streets - Olle kan med all rätt kosta på sig en ”tilltuffning”. Både han och bilen tillhör Sveriges äkta cool-elit! Han befinner sig på motsatta sidan från bakåtslickade Ferrari-nördar med rosa skjortor. Street Xtreme bugar sig med vördnad.
Chefsaktig
41-åriga Olle är butikschef på skatebutiken Active i Stockholm, en kedja på fem affärer som ägs av en kompis till honom. Det började med att han startade en Active-butik i Eskilstuna för tre år sedan, men sen två år tillbaka driver han affären i Stockholm istället. Han har ett förflutet som officiell importör av cooling-kläderna Fubu, men också av exklusiva klockor – och bilar.
Sen reportaget publicerades i Street Xtreme har Olle hunnit sälja bilen vidare, men han kan fortfarande synas tillsammans med bilen på utställningar runt om. Ett nytt bygge är på gång i garaget, men vi får inte avslöja mer just nu. Läser du Street Xtreme får du veta mer!Hett stoff!
Kevin Farzai som är känd för sin lila värsting-Supra utökar garaget med en Veilside-NSX. Bilen ska byggas tillsammans med Olle Olsson, och blir utseendemässigt lika, bortsett från enorma sjok kolfiber och en kompressor under huven.Unika fakta
Bil: Acura (Honda) NSX 1991.
Byggare: Olle Olsson, Stockholm.
Ägare: ?
Motor: Original mittmonterad V6 3,0 liter VTEC.
Effekt: Ca 300 hk.
Vridmoment: Cirka 284 Nm vid 5.400 rpm.
Trim: K&N sportluftfilter, Veilside rostfritt sportavgassystem.
Prestanda 0-100 km/h: 5,07 sek.
Prestanda 402 m: 12,7 sek.
Fälgar: Andrew Baccarat Veilside tredelad splitfälg 19x7,5 tum fram, 20x10,5 tum bak.
Däck: Kumho 215/35-19 fram, Dunlop 285/30-20 bak.
Vikt: 1.345 kg (lättad 75 kg).
Chassi: Sänkt 20 mm. Monocoque-konstruktion i aluminium som väger 120 kg.
Multimedia: MD-spelare med Rockford-högtalare.
Interiör: Original bortsett från andra mattor och lackade detaljer. Svart skinninredning. Foxguard immobilizer/larm som spårar bilen med GPS vid stöld. Klimatanläggning, farthållare, elstolar, elhissar.
Exteriör: Komplett Maisty Fortune Veilside kjolpaket, breddar 180 mm (tot bredd 1960 mm). Inkluderar bakvinge, kolfiberbackspeglar, kolfiberinlägg bak, kolfibervinge fram, kolfiberinlägg i framlysena, kolfibervärmeskydd för motorn.
Sponsorer: Foxguard Larm och Billabong.MEHR FOTOS
[Blockierte Grafik: http://www.sportbilen.se/bilder/bildspel/storabilder/maisty/maisty009.jpg][Blockierte Grafik: http://www.sportbilen.se/bilder/bildspel/storabilder/maisty/maisty013.jpg]
[Blockierte Grafik: http://www.sportbilen.se/bilder/bildspel/storabilder/maisty/maisty012.jpg]
-
sollte wohl aussehen wie ein saleen ?
naja.. mir gefällts jetzt gar nicht..
-
das ist jetzt wirklich der neue nsx... steht jedenfalls in einem ch-autoheft das man seit heute kaufen kann.. wird in tokyo vorgestellt...
500ps mittelmotor v10 allrad
und sieht einfach nur gaga aus wie ein gagallardo..
Stereet, zum Vergleich hier eine Cady Studie..;-) (Michi_k)
[Blockierte Grafik: http://www.getchevatgan.com/images/fun/cadillac/2002-Cadillac-Cien-Concept-1024.jpg]
-
fast zu sehr wie ein Gallardo
-
kann denen einfach nichts abgewinnen
-
weiß nicht.
damit bewegt sich honda eher richtung lambo oder ferrari. mir gefällt s nicht
-
So, jetzt wird es konkreter...
[Blockierte Grafik: http://news.windingroad.com/wp…oads/2007/01/dsc_0344.jpg]
-
Also beim neuen NSX gefällt mir schon mal das Heck genz gut
-
Ich habe gelesen, dass der neue NSX "nur" bei 60.000 Euro liegen soll...
-
Für 60.000 € kauf ich mir lieber nenn EVO IV als zweitwagen und lass bei meinem S bisschen an der PS-Zahl schrauben
mfg Marc
-
also ich bin gespannt wie der jetzt wirklich kommen wird
-
Zitat
Original von michi k
So, jetzt wird es konkreter...[Blockierte Grafik: http://news.windingroad.com/wp…oads/2007/01/dsc_0344.jpg]
War das dieses Concept Car von der Motorshow Essen?
Fand ich sehr ansprechend... -